Aktuality

Mediace v českých školách

Mediace může být jedním z efektivních restorativních nástrojů, pokud je provedena dobře a ve vhodných případech. Vyžaduje ochotu obou stran řešit situaci tímto způsobem a zapojit restorativní hodnoty a principy, a rovněž zkušeného mediátora, který dialog zprostředkuje. Lze ji využít při různých druzích právních sporů, ale také v běžných „lidských“ konfliktech. Například některé školy ve světě i v České republice tuto možnost efektivně využívají s cílem vytvořit bezpečný a otevřený prostor pro žáky, rodiče i učitele, napravovat následky nedorozumění a v budoucnu jim předcházet.

Restorativní přístupy (anglicky restorative approaches) jsou celosvětově se šířícím trendem, který přejímají školy všech stupňů. Učí žáky (a jejich prostřednictvím i rodiče) efektivní přístup k řešení problémů skrze vzájemné porozumění a zaměření se na nápravu místo trestání. Rovněž vytváří takovou atmosféru ve škole, aby se v ní žáci i učitelé cítili příjemně a bezpečně a nebáli se otevřeně diskutovat o svých problémech. Takové prostředí pomáhá utvářet zdravé vztahy mezi vrstevníky a nastavit partnerský vztah mezi učitelem a žákem, ale také motivuje žáky k učení, protože jim je pobyt ve škole příjemný. Školní mediace se postupně rozšiřuje i do některých českých škol.

„Restorativní přístupy ve školách mají tu sílu transformovat společnost“

O restorativních přístupech ve školách shlédněte například video v angličtině:

Jak školní mediace probíhá?

Téměř každá mediace obecně probíhá formou řízené diskuse. Zúčastněné strany prostřednictvím mediátora jednají o problému, jeho příčinách a možné nápravě škod. Ve školním prostředí může být mediace rozšířena přítomností ostatních osob – spolužáků, dalších učitelů, vedení školy. Je důležité zajistit, aby každý, koho se daná věc týká, měl možnost se vyjádřit a přispět tak k co nejefektivnějšímu řešení situace (facilitované či restorativní setkání).

Kdo mediaci ve škole dělá?

Dle Evy Růtové ze spolku Restorativní škola, která se školní mediaci v ČR dlouhodobě věnuje, se lze v českých školách setkat se třemi modely využívání mediace: Mediace do škol (externí mediace), Mediace na škole (interní mediace) a Mediace ve škole (komplexní program se zapojením celé školy včetně žáků v rolích peer mediátorů) 1). Tyto podoby školní mediace můžeme vyjádřit také prostřednictvím zastoupených mediačních rolí:

Externí mediátor – škola může pro své potřeby využít služby externího (profesionálního) mediátora, který do školy pravidelně či v případě potřeby dochází. Výhodou je právě objektivita externího mediátora, nemá žádné závazky jak vůči škole, tak vůči žákům. Nevýhodou jsou ale finanční náklady a jistá závislost na externím zdroji podpory.

Školní – interní- mediátor – školy, které se rozhodnou pro častější využívání mediace, mívají obvykle vyčleněné speciální pracovníky pro mediaci, často z řad učitelů. Ti absolvují různá školení a výcviky týkající se řešení konfliktů a následně vedou samotné mediace ve škole. Výhodami je znalost jak školního prostředí obecně, tak konkrétně dané školy či dané třídy, To ale klade větší nároky na práci s nestranností a neutralitou interního mediátora.

Peer mediátor – asi nejzajímavější a nejrestorativnější možností je využití tzv. peer mediace, tedy kdy žáci řeší konflikty svépomocí a dospělí jim tuto odpovědnost ponechají. Ve školách vznikají týmy, které dohlíží na účinné a citlivé řešení problémů. Pro žáky je zejména důležité to, že si mediační dovednosti a obecně dovednosti týmové práce či empatie a schopnosti diskutovat a argumentovat osvojují již v nízkém věku a dokáží je poté uplatnit i dále v životě. I peer mediátoři prochází školeními, která je učí, jak efektivněji přistupovat k problémům. Podmínkou využívání peer mediace je vždy zapojení celé školy: od žáků přes učitele, vedení školy až po rodiče. Peer mediační tým nemůže ve škole fungovat sám o sobě. Jedná se tak o nejnáročnější podobu školní mediace, avšak s největším potenciálem pozitivní změny v kultuře školy.

Co o školní mediaci říkají samotní peer mediátoři?

„Podle mě je škoda, že mezi lidmi není mediace tak známá, všichni všelijaké maličkosti řeší hádkou a pak se na sebe vzájemně naštvou, přitom mediace by v těchto případech postačila. U nás na škole se tento způsob řešení konfliktů uchytil a já doufám, že to bude tak i nadále.“

„Musím říct, že se mi tento styl řešení konfliktů líbí. Nemusí to být jen konflikt, lidé si mezi sebou můžou také něco říct – když si v něčem nerozumí, mohou si to lépe vyjasnit a myslím, že díky tomuto stylu řešení konfliktu se dokážeme dohodnout normálně, říct si vše z očí do očí a ne někde na internetu…“1)

Mediaci ve škole aktivně využívá například Gymnázium Varnsdorf či Základní škola Jiříkov,  na jejím zavedení pracuje také Arcibiskupské gymnázium v Praze nebo Základní škola Kairos.

Tématu se dlouhodobě věnuje spolek Restorativní škola, z.s. Více o mediaci v českých školách na www.skolnimediace.cz.

Zpracoval Jakub Novák v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, srpen 2021


[1] Růtová Eva, Mediace a peer-mediace jako způsob řešení konfliktů ve škole, in Sborník z konference Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů, Brno 2018

Další aktuality

Průvodce restorativními programy vydaný OSN nyní v češtině!

31 / 8 / 2021

Přinášíme dlouho očekávaný český překlad druhé aktualizované verze Průvodce restorativními programy, kterou vydal v angličtině Úřad pro drogy a kriminalitu při OSN v květnu 2020. Publikace podává zprávu... ›› více

Restorativní justice mění pohled na účel trestního řízení

/ RJ v mediích
16 / 8 / 2021

"Já věřím, že je to lidský úkol pro nás všechny a že je v našich silách. My se zaměřujeme na tři linky našich aktivit - ty, které cílí... ›› více

Manažer/ka sociálních sítí

1 / 7 / 2021

Zapojte se do komunikačního týmu Institutu pro restorativní justici na pozici social media manager. Základ vaší práce bude vycházet ze správy sociálních sítí, ale čekají na vás i... ›› více

Dva roky Institutu pro restorativní justici

/ IRJ
16 / 6 / 2021

Oslavili jsme 2. narozeniny Institutu pro restorativní justici! Náš tým se letos konečně sešel osobně, viděli jsme poprvé naživo naše milé stážisty z Olomouce a Brna a ohlédli... ›› více

Restorativní justice v českém vězeňství – výzkumná zpráva z dotazníkového šetření mezi pracovníky VS ČR

/ RJ ve vězeňství
7 / 6 / 2021

V rámci projektu Restorative Justice: Strategie for Change jsme uskutečnili v září 2020 dotazníkové šetření mezi 225 zaměstnanci Vězeňské služby ČR, zaměřené na zjištění názorů a postojů na uplatnění restorativních principů i konkrétních programů... ›› více

Vytvořit prostor pro osobní proces

/ RJ v mediích
28 / 5 / 2021

Jak se restorativní justice dívá na spravedlnost? Jak funguje princip vyhnutí se dominanci? Co pomáhá obětem, aby se vyrovnaly s následky trestného činu? Kristýna Pilecká z časopisu Protestant... ›› více

Projekt RESTABUS – spolupráce s Masarykovou univerzitou a Gerontologickým ústavem

/ RJ a seniorský abusus
16 / 5 / 2021

Jsme nadšení, že se díky podpoře TAČR se Institut pro restorativní justici bude podílet na novém projektu RESTABUS. Společně s katedrou sociologie FSS Masarykovy univerzity, Gerontologickým institutem a... ›› více

Časopis Soudce o konferenci Česko restorativně 2021

/ RJ v mediích
28 / 4 / 2021

Sociální kurátorka Iva Červená připravila pro časopis Soudce souhrnný článek o březnové konferenci Česko restorativně 2021. V textu se rozepsala i o tom, jak vznikala Strategie restorativní justice... ›› více

Všechny aktuality →