Aktuality

Mediace v českých školách

Mediace může být jedním z efektivních restorativních nástrojů, pokud je provedena dobře a ve vhodných případech. Vyžaduje ochotu obou stran řešit situaci tímto způsobem a zapojit restorativní hodnoty a principy, a rovněž zkušeného mediátora, který dialog zprostředkuje. Lze ji využít při různých druzích právních sporů, ale také v běžných „lidských“ konfliktech. Například některé školy ve světě i v České republice tuto možnost efektivně využívají s cílem vytvořit bezpečný a otevřený prostor pro žáky, rodiče i učitele, napravovat následky nedorozumění a v budoucnu jim předcházet.

Restorativní přístupy (anglicky restorative approaches) jsou celosvětově se šířícím trendem, který přejímají školy všech stupňů. Učí žáky (a jejich prostřednictvím i rodiče) efektivní přístup k řešení problémů skrze vzájemné porozumění a zaměření se na nápravu místo trestání. Rovněž vytváří takovou atmosféru ve škole, aby se v ní žáci i učitelé cítili příjemně a bezpečně a nebáli se otevřeně diskutovat o svých problémech. Takové prostředí pomáhá utvářet zdravé vztahy mezi vrstevníky a nastavit partnerský vztah mezi učitelem a žákem, ale také motivuje žáky k učení, protože jim je pobyt ve škole příjemný. Školní mediace se postupně rozšiřuje i do některých českých škol.

„Restorativní přístupy ve školách mají tu sílu transformovat společnost“

O restorativních přístupech ve školách shlédněte například video v angličtině:

Jak školní mediace probíhá?

Téměř každá mediace obecně probíhá formou řízené diskuse. Zúčastněné strany prostřednictvím mediátora jednají o problému, jeho příčinách a možné nápravě škod. Ve školním prostředí může být mediace rozšířena přítomností ostatních osob – spolužáků, dalších učitelů, vedení školy. Je důležité zajistit, aby každý, koho se daná věc týká, měl možnost se vyjádřit a přispět tak k co nejefektivnějšímu řešení situace (facilitované či restorativní setkání).

Kdo mediaci ve škole dělá?

Dle Evy Růtové ze spolku Restorativní škola, která se školní mediaci v ČR dlouhodobě věnuje, se lze v českých školách setkat se třemi modely využívání mediace: Mediace do škol (externí mediace), Mediace na škole (interní mediace) a Mediace ve škole (komplexní program se zapojením celé školy včetně žáků v rolích peer mediátorů) 1). Tyto podoby školní mediace můžeme vyjádřit také prostřednictvím zastoupených mediačních rolí:

Externí mediátor – škola může pro své potřeby využít služby externího (profesionálního) mediátora, který do školy pravidelně či v případě potřeby dochází. Výhodou je právě objektivita externího mediátora, nemá žádné závazky jak vůči škole, tak vůči žákům. Nevýhodou jsou ale finanční náklady a jistá závislost na externím zdroji podpory.

Školní – interní- mediátor – školy, které se rozhodnou pro častější využívání mediace, mívají obvykle vyčleněné speciální pracovníky pro mediaci, často z řad učitelů. Ti absolvují různá školení a výcviky týkající se řešení konfliktů a následně vedou samotné mediace ve škole. Výhodami je znalost jak školního prostředí obecně, tak konkrétně dané školy či dané třídy, To ale klade větší nároky na práci s nestranností a neutralitou interního mediátora.

Peer mediátor – asi nejzajímavější a nejrestorativnější možností je využití tzv. peer mediace, tedy kdy žáci řeší konflikty svépomocí a dospělí jim tuto odpovědnost ponechají. Ve školách vznikají týmy, které dohlíží na účinné a citlivé řešení problémů. Pro žáky je zejména důležité to, že si mediační dovednosti a obecně dovednosti týmové práce či empatie a schopnosti diskutovat a argumentovat osvojují již v nízkém věku a dokáží je poté uplatnit i dále v životě. I peer mediátoři prochází školeními, která je učí, jak efektivněji přistupovat k problémům. Podmínkou využívání peer mediace je vždy zapojení celé školy: od žáků přes učitele, vedení školy až po rodiče. Peer mediační tým nemůže ve škole fungovat sám o sobě. Jedná se tak o nejnáročnější podobu školní mediace, avšak s největším potenciálem pozitivní změny v kultuře školy.

Co o školní mediaci říkají samotní peer mediátoři?

„Podle mě je škoda, že mezi lidmi není mediace tak známá, všichni všelijaké maličkosti řeší hádkou a pak se na sebe vzájemně naštvou, přitom mediace by v těchto případech postačila. U nás na škole se tento způsob řešení konfliktů uchytil a já doufám, že to bude tak i nadále.“

„Musím říct, že se mi tento styl řešení konfliktů líbí. Nemusí to být jen konflikt, lidé si mezi sebou můžou také něco říct – když si v něčem nerozumí, mohou si to lépe vyjasnit a myslím, že díky tomuto stylu řešení konfliktu se dokážeme dohodnout normálně, říct si vše z očí do očí a ne někde na internetu…“1)

Mediaci ve škole aktivně využívá například Gymnázium Varnsdorf či Základní škola Jiříkov,  na jejím zavedení pracuje také Arcibiskupské gymnázium v Praze nebo Základní škola Kairos.

Tématu se dlouhodobě věnuje spolek Restorativní škola, z.s. Více o mediaci v českých školách na www.skolnimediace.cz.

Zpracoval Jakub Novák v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, srpen 2021


[1] Růtová Eva, Mediace a peer-mediace jako způsob řešení konfliktů ve škole, in Sborník z konference Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů, Brno 2018

Další aktuality

Výroční setkání členů Restorativní platformy v Café Louvre bylo vstupem do druhého roku své činnosti

/ Restorativní platforma
23 / 9 / 2022

Po roce své práce v rámci Restorativní platformy se měli možnost její členové sejít k reflexi uplynulého roku a sdílení průběžných výstupů jednotlivých sekcí, do kterých jsou zapojeni. Restorativní platforma... ›› více

Byl zvolen nový výkonný výbor EFRJ

20 / 9 / 2022

Konaly se nové volby do výkonného výboru Rady Evropského fóra pro restorativní justici a předsedkyně IRJ Petra Masopust Šachová byla zvolena novou tajemnicí. Máme z výsledku velkou radost... ›› více

Jak kreativně komunikovat téma restorativní justice? Zkušenosti z Irska

/ Institut pro restorativní justici
14 / 9 / 2022

Jak kreativně komunikovat téma restorativní justice? Hledali jsme odpovědi na letním institutu v Irsku O prázdninách se toho dělo opravdu hodně a navštívili jsme nejen Finsko, ale také... ›› více

Přečetli jsme knihu České vězeňství

12 / 9 / 2022

Vězeňství je společenským fenoménem, který se prolíná nejen naší českou historií již od hlubokého středověku. Jakým vývojem vězeňství prošlo, jak vypadá dnes a jak bude vypadat do budoucna?... ›› více

Studijní cesta do Finska Z očí do očí – projekt JUSTIN Erasmus+

1 / 9 / 2022

Řada z vás, našich příznivců či zájemců o informace k současným trendům restorativní justice, jste měli možnost shlédnout finský dokument Z očí do Očí, který představuje setkávání pozůstalých s těmi, kteří vzali... ›› více

Ohlédnutí za roadshow Z očí do očí v obrazech

19 / 8 / 2022

Už ve 12 letech se náš (nejspíš) nejmladší fanoušek stává propagátorem restorativní justice: vytvořil video, které dokumentuje, co jsme letos zažili v rámci roadshow #zOčídoOčí. My s vámi... ›› více

Možnosti intervence a mediace v případech domácího násilí

18 / 8 / 2022

Mediace v případech domácího násilí je považována za vhodný nástroj mimosoudní intervence pouze v některých částech Německa. V ostatních oblastech mají k mediacím výhrady zaměstnanci některých institucí na ochranu obětí či zaměstnanci... ›› více

Pomoc pro oběti trestného činu

17 / 8 / 2022

Ublížil vám někdo? Stali jste se obětí trestného činu a neměli jste možnost s nikým svou zkušenost sdílet? Cítíte dopady trestného činu na váš život a nevíte, co... ›› více

Všechny aktuality →