Aktuality

Mediace v českých školách

Mediace může být jedním z efektivních restorativních nástrojů, pokud je provedena dobře a ve vhodných případech. Vyžaduje ochotu obou stran řešit situaci tímto způsobem a zapojit restorativní hodnoty a principy, a rovněž zkušeného mediátora, který dialog zprostředkuje. Lze ji využít při různých druzích právních sporů, ale také v běžných „lidských“ konfliktech. Například některé školy ve světě i v České republice tuto možnost efektivně využívají s cílem vytvořit bezpečný a otevřený prostor pro žáky, rodiče i učitele, napravovat následky nedorozumění a v budoucnu jim předcházet.

Restorativní přístupy (anglicky restorative approaches) jsou celosvětově se šířícím trendem, který přejímají školy všech stupňů. Učí žáky (a jejich prostřednictvím i rodiče) efektivní přístup k řešení problémů skrze vzájemné porozumění a zaměření se na nápravu místo trestání. Rovněž vytváří takovou atmosféru ve škole, aby se v ní žáci i učitelé cítili příjemně a bezpečně a nebáli se otevřeně diskutovat o svých problémech. Takové prostředí pomáhá utvářet zdravé vztahy mezi vrstevníky a nastavit partnerský vztah mezi učitelem a žákem, ale také motivuje žáky k učení, protože jim je pobyt ve škole příjemný. Školní mediace se postupně rozšiřuje i do některých českých škol.

„Restorativní přístupy ve školách mají tu sílu transformovat společnost“

O restorativních přístupech ve školách shlédněte například video v angličtině:

Jak školní mediace probíhá?

Téměř každá mediace obecně probíhá formou řízené diskuse. Zúčastněné strany prostřednictvím mediátora jednají o problému, jeho příčinách a možné nápravě škod. Ve školním prostředí může být mediace rozšířena přítomností ostatních osob – spolužáků, dalších učitelů, vedení školy. Je důležité zajistit, aby každý, koho se daná věc týká, měl možnost se vyjádřit a přispět tak k co nejefektivnějšímu řešení situace (facilitované či restorativní setkání).

Kdo mediaci ve škole dělá?

Dle Evy Růtové ze spolku Restorativní škola, která se školní mediaci v ČR dlouhodobě věnuje, se lze v českých školách setkat se třemi modely využívání mediace: Mediace do škol (externí mediace), Mediace na škole (interní mediace) a Mediace ve škole (komplexní program se zapojením celé školy včetně žáků v rolích peer mediátorů) 1). Tyto podoby školní mediace můžeme vyjádřit také prostřednictvím zastoupených mediačních rolí:

Externí mediátor – škola může pro své potřeby využít služby externího (profesionálního) mediátora, který do školy pravidelně či v případě potřeby dochází. Výhodou je právě objektivita externího mediátora, nemá žádné závazky jak vůči škole, tak vůči žákům. Nevýhodou jsou ale finanční náklady a jistá závislost na externím zdroji podpory.

Školní – interní- mediátor – školy, které se rozhodnou pro častější využívání mediace, mívají obvykle vyčleněné speciální pracovníky pro mediaci, často z řad učitelů. Ti absolvují různá školení a výcviky týkající se řešení konfliktů a následně vedou samotné mediace ve škole. Výhodami je znalost jak školního prostředí obecně, tak konkrétně dané školy či dané třídy, To ale klade větší nároky na práci s nestranností a neutralitou interního mediátora.

Peer mediátor – asi nejzajímavější a nejrestorativnější možností je využití tzv. peer mediace, tedy kdy žáci řeší konflikty svépomocí a dospělí jim tuto odpovědnost ponechají. Ve školách vznikají týmy, které dohlíží na účinné a citlivé řešení problémů. Pro žáky je zejména důležité to, že si mediační dovednosti a obecně dovednosti týmové práce či empatie a schopnosti diskutovat a argumentovat osvojují již v nízkém věku a dokáží je poté uplatnit i dále v životě. I peer mediátoři prochází školeními, která je učí, jak efektivněji přistupovat k problémům. Podmínkou využívání peer mediace je vždy zapojení celé školy: od žáků přes učitele, vedení školy až po rodiče. Peer mediační tým nemůže ve škole fungovat sám o sobě. Jedná se tak o nejnáročnější podobu školní mediace, avšak s největším potenciálem pozitivní změny v kultuře školy.

Co o školní mediaci říkají samotní peer mediátoři?

„Podle mě je škoda, že mezi lidmi není mediace tak známá, všichni všelijaké maličkosti řeší hádkou a pak se na sebe vzájemně naštvou, přitom mediace by v těchto případech postačila. U nás na škole se tento způsob řešení konfliktů uchytil a já doufám, že to bude tak i nadále.“

„Musím říct, že se mi tento styl řešení konfliktů líbí. Nemusí to být jen konflikt, lidé si mezi sebou můžou také něco říct – když si v něčem nerozumí, mohou si to lépe vyjasnit a myslím, že díky tomuto stylu řešení konfliktu se dokážeme dohodnout normálně, říct si vše z očí do očí a ne někde na internetu…“1)

Mediaci ve škole aktivně využívá například Gymnázium Varnsdorf či Základní škola Jiříkov,  na jejím zavedení pracuje také Arcibiskupské gymnázium v Praze nebo Základní škola Kairos.

Tématu se dlouhodobě věnuje spolek Restorativní škola, z.s. Více o mediaci v českých školách na www.skolnimediace.cz.

Zpracoval Jakub Novák v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, srpen 2021


[1] Růtová Eva, Mediace a peer-mediace jako způsob řešení konfliktů ve škole, in Sborník z konference Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů, Brno 2018

Další aktuality

Projekt JUSTIN pokračuje návštěvou partnerů v Belgii

/ Institut pro restorativní justici
25 / 1 / 2023

V polovině měsíce ledna jsme v rámci projektu JUSTIN Erasmus navštívili rovnou dvě důležitá místa pro restorativní justici v Belgii, a to dlouhodobého partnera European Forum for Restorative... ›› více

Jak na nový rok, tak po celý rok – prožijte rok 2023 restorativně

1 / 1 / 2023

Je tady první lednový den roku 2023 a za námi je zlomový rok pro rozvoj restorativní justice. A moc rádi bychom byli mezi prvními, se kterými do nového roku vstoupíte.... ›› více

Kazuistický seminář Restorativní platformy

/ Restorativní platforma
30 / 12 / 2022

Nasát restorativní příběhy z praxe a předvánoční atmosféru Staroměstského náměstí dorazili 8. prosince členové Restorativní platformy a pozvaní hosté. Během dne měli možnost slyšet a diskutovat osm kazuistik z... ›› více

Jaké jsou názory zaměstnanců Vězeňské služby ČR na uplatňování restorativních přístupů?

29 / 12 / 2022

Čím více víte, jak programy restorativní justice fungují v českých věznicích a líbí se vám, tím spíše je budete chtít využívat to říká nový článek Jana Tomáška, Evy Krulichové... ›› více

Ve Věznici Vinařice proběhlo závěrečné setkání účastníků programu Building Bridges

/ Restorativní programy
23 / 12 / 2022

V uplynulých 8 týdnech se v prostorách věznice ve Vinařicích setkávali pachatelé a oběti vzájemně nesouvisejících trestných činů v rámci restorativního projektu Building Bridges, který spočívá ve vzájemném sdílení zkušeností s trestným... ›› více

Týden restorativní justice a dokument Malířka a zloděj (TV Seznam a Deník N)

/ Institut pro restorativní justici
6 / 12 / 2022

Podívejte se, jak projekci dokumentu Malířka a zloděj zachytila média. K projekci exkluzivně promluvili i oba protagonisté Barbora a Karl-Bertil. "Dokument přirozeně ukazuje to, co se restorativní justice... ›› více

Fotoreport z projekce dokumentu Malířka a zloděj

1 / 12 / 2022

Týden restorativní justice už je u konce a my jsme chtěli momenty z akce tohoto týdne profesionálně zachytit. Podívejte se na úžasný fotoreport z promítání filmu Malířka a... ›› více

Zahájili jsme Týden restorativní justice 2022

23 / 11 / 2022

„Emoce, s kterými lidé do dialogu vstupují, jsou na obou stranách velmi podobné, i když je každý prožívá z jiného úhlu pohledu.“ Projekce dokumentu Malířka a zloděj v... ›› více

Všechny aktuality →