Aktuality

Mediace v českých školách

Mediace může být jedním z efektivních restorativních nástrojů, pokud je provedena dobře a ve vhodných případech. Vyžaduje ochotu obou stran řešit situaci tímto způsobem a zapojit restorativní hodnoty a principy, a rovněž zkušeného mediátora, který dialog zprostředkuje. Lze ji využít při různých druzích právních sporů, ale také v běžných „lidských“ konfliktech. Například některé školy ve světě i v České republice tuto možnost efektivně využívají s cílem vytvořit bezpečný a otevřený prostor pro žáky, rodiče i učitele, napravovat následky nedorozumění a v budoucnu jim předcházet.

Restorativní přístupy (anglicky restorative approaches) jsou celosvětově se šířícím trendem, který přejímají školy všech stupňů. Učí žáky (a jejich prostřednictvím i rodiče) efektivní přístup k řešení problémů skrze vzájemné porozumění a zaměření se na nápravu místo trestání. Rovněž vytváří takovou atmosféru ve škole, aby se v ní žáci i učitelé cítili příjemně a bezpečně a nebáli se otevřeně diskutovat o svých problémech. Takové prostředí pomáhá utvářet zdravé vztahy mezi vrstevníky a nastavit partnerský vztah mezi učitelem a žákem, ale také motivuje žáky k učení, protože jim je pobyt ve škole příjemný. Školní mediace se postupně rozšiřuje i do některých českých škol.

„Restorativní přístupy ve školách mají tu sílu transformovat společnost“

O restorativních přístupech ve školách shlédněte například video v angličtině:

Jak školní mediace probíhá?

Téměř každá mediace obecně probíhá formou řízené diskuse. Zúčastněné strany prostřednictvím mediátora jednají o problému, jeho příčinách a možné nápravě škod. Ve školním prostředí může být mediace rozšířena přítomností ostatních osob – spolužáků, dalších učitelů, vedení školy. Je důležité zajistit, aby každý, koho se daná věc týká, měl možnost se vyjádřit a přispět tak k co nejefektivnějšímu řešení situace (facilitované či restorativní setkání).

Kdo mediaci ve škole dělá?

Dle Evy Růtové ze spolku Restorativní škola, která se školní mediaci v ČR dlouhodobě věnuje, se lze v českých školách setkat se třemi modely využívání mediace: Mediace do škol (externí mediace), Mediace na škole (interní mediace) a Mediace ve škole (komplexní program se zapojením celé školy včetně žáků v rolích peer mediátorů) 1). Tyto podoby školní mediace můžeme vyjádřit také prostřednictvím zastoupených mediačních rolí:

Externí mediátor – škola může pro své potřeby využít služby externího (profesionálního) mediátora, který do školy pravidelně či v případě potřeby dochází. Výhodou je právě objektivita externího mediátora, nemá žádné závazky jak vůči škole, tak vůči žákům. Nevýhodou jsou ale finanční náklady a jistá závislost na externím zdroji podpory.

Školní – interní- mediátor – školy, které se rozhodnou pro častější využívání mediace, mívají obvykle vyčleněné speciální pracovníky pro mediaci, často z řad učitelů. Ti absolvují různá školení a výcviky týkající se řešení konfliktů a následně vedou samotné mediace ve škole. Výhodami je znalost jak školního prostředí obecně, tak konkrétně dané školy či dané třídy, To ale klade větší nároky na práci s nestranností a neutralitou interního mediátora.

Peer mediátor – asi nejzajímavější a nejrestorativnější možností je využití tzv. peer mediace, tedy kdy žáci řeší konflikty svépomocí a dospělí jim tuto odpovědnost ponechají. Ve školách vznikají týmy, které dohlíží na účinné a citlivé řešení problémů. Pro žáky je zejména důležité to, že si mediační dovednosti a obecně dovednosti týmové práce či empatie a schopnosti diskutovat a argumentovat osvojují již v nízkém věku a dokáží je poté uplatnit i dále v životě. I peer mediátoři prochází školeními, která je učí, jak efektivněji přistupovat k problémům. Podmínkou využívání peer mediace je vždy zapojení celé školy: od žáků přes učitele, vedení školy až po rodiče. Peer mediační tým nemůže ve škole fungovat sám o sobě. Jedná se tak o nejnáročnější podobu školní mediace, avšak s největším potenciálem pozitivní změny v kultuře školy.

Co o školní mediaci říkají samotní peer mediátoři?

„Podle mě je škoda, že mezi lidmi není mediace tak známá, všichni všelijaké maličkosti řeší hádkou a pak se na sebe vzájemně naštvou, přitom mediace by v těchto případech postačila. U nás na škole se tento způsob řešení konfliktů uchytil a já doufám, že to bude tak i nadále.“

„Musím říct, že se mi tento styl řešení konfliktů líbí. Nemusí to být jen konflikt, lidé si mezi sebou můžou také něco říct – když si v něčem nerozumí, mohou si to lépe vyjasnit a myslím, že díky tomuto stylu řešení konfliktu se dokážeme dohodnout normálně, říct si vše z očí do očí a ne někde na internetu…“1)

Mediaci ve škole aktivně využívá například Gymnázium Varnsdorf či Základní škola Jiříkov,  na jejím zavedení pracuje také Arcibiskupské gymnázium v Praze nebo Základní škola Kairos.

Tématu se dlouhodobě věnuje spolek Restorativní škola, z.s. Více o mediaci v českých školách na www.skolnimediace.cz.

Zpracoval Jakub Novák v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, srpen 2021


[1] Růtová Eva, Mediace a peer-mediace jako způsob řešení konfliktů ve škole, in Sborník z konference Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů, Brno 2018

Další aktuality

Česko restorativně: právo každého na restorativní program

9 / 12 / 2024

Ministerstvo spravedlnosti, klíčoví poskytovatelé služeb obětem a pachatelům trestných činů z řad nevládního sektoru a vybraní akademici a odborníci trestní teorie i praxe sdílejí vizi Česko restorativně. Její... ›› více

Petra Masopust Šachová přednášela v Bělehradě o české cestě k restorativní justici

3 / 12 / 2024

Předsedkyně Institutu JUDr. Petra Masopust Šachová, Ph.D. přednášela koncem listopadu 2024 na bělehradské XIV. výroční konferenci Victimology Society of Serbia s názvem "Péče o oběti a cesty k... ›› více

Chystáme kulatý stůl k dostupnosti restorativních programů

13 / 11 / 2024

Ve spolupráci s Probační a mediační službou jsme k jednacímu stolu pozvali stěžejní poskytovatele služeb napříč nevládním sektorem, odborníky teorie a praxe trestního řízení i představitele Ministerstva spravedlnosti. Společně... ›› více

ReSet: Proběhlo školení budoucích facilitátorů restorativních setkání

18 / 10 / 2024

Patnácti odborníkům z řad poskytovatelů služeb jsme dali teoretický základ a první praktické zkušenosti ve facilitaci restorativních setkání. Restorativní programy typu mediace nebo konference jsou v ČR využívány převážně... ›› více

Výjezdní seminář o RJ: Mezioborové setkání v Chebu

7 / 10 / 2024

Měsíc říjen jsme začali vzděláváním v regionech. V kralovarském Chebu jsme uspořádali mezioborové setkání, na kterém jsme s odborníky napříč trestním řízením diskutovali o přínosech restorativního přístupu a... ›› více

Odborné školení facilitátorů restorativních setkání v případech závažné kriminality

30 / 7 / 2024

Restorativní programy typu mediace nebo konference jsou v ČR využívány převážně v situacích méně závažné trestné činnosti. Ze zahraniční i domácí pilotní praxe ale víme, že právě v případech závažné... ›› více

Česko směřuje k zakotvení restorativní justice v legislativě. Pět let od vzniku Institutu pro RJ

25 / 6 / 2024

/tisková zpráva/ Česko směřuje k zakotvení principů restorativní justice (RJ) v novele trestního řádu, která prošla připomínkovým řízením. Novelu doplní nová metodika vydaná Institutem pro restorativní justici (IRJ), která... ›› více

ReSet: Setkání facilitátorů a koordinátorů

24 / 5 / 2024

Proběhlo intervizně supervizní setkání koordinátorů a facilitátorů s hosty v rámci projektu ReSet. Nacházíme se v pomyslné polovině pilotního projektu ReSet v českých věznicích. K této příležitosti jsme... ›› více

Všechny aktuality →