Restorativní konverzace poskytují učiteli příležitost vnímat studenta jiným úhlem pohledu. Vyučující díky nim lépe porozumí tomu, co student prožívá v jeho každodenním životě. Může rovněž zjistit, že nemá se svým žákem navázanou potřebnou úroveň a kvalitu vztahu, jaká by byla vhodná a očekávaná… nebo třeba že nemá se žákem vůbec žádný vztah. Restorativní konverzace mění studentův život. Pokud je praktikována správně, dítě například začne do školy chodit včas, účastnit se školních aktivit a může začít své spolužáky podporovat v očekáváních, která jsou pro danou třídu nastavena.
Restorativní konverzace či dialog je jednou z nejlepších cest, jak může učitel se svým studentem budovat vztah. Umožňuje učiteli prokázat empatií, ukázat dětem, jak vyřešit konflikt ve třídě, a co je nejvíce důležité – vyučující dá žákovi hlas, možnost být slyšen. Je to příležitost, jak vyjádřit své pocity ohledně probíhající situace ve třídě a nastavit očekávání od vyučujícího. Při takovém dialogu zároveň vyučující “zlidšťuje“ sám sebe v očích žáka.
A jaké jsou nejdůležitější prvky restorativní konverzace?
- Dejte žákovi najevo, že vám na něm záleží.
- Ujistěte ho, že může říct, co se stalo či kde podle něj pramení problém.
- Řekněte žákovi, jak se cítíte ohledně diskutované situace Vy.
- Zdůrazněte Vaše očekávání.
- Vytvořte se studentem plán, který oba dovede k úspěchu.
Restorativní dialog může probíhat jen několik minut. Kdy ho můžete použít?
- Když je student rozrušený, naštvaný.
- Když si student zvolí důsledek svého chování.
- Když ztratíme nervy.
Studenti jsou ochotní a motivovaní učit se od těch, kteří se o ně zajímají, prokazují jim empatii, poskytují předvídatelnost a také konzistentnost. Učitelé jsou pak schopni vybudovat trvající, dlouhodobý a pevný vztah se svými žáky. Pokud se podaří realizovat tuto restorativní praktiku se zájmem a trpělivostí, lze tímto způsobem efektivně měnit školství.
Krok za krokem v restorativním dialogu – jak to vypadá v praxi:
- Vytvořte společný základ a tón konverzace – „Díky, že sis na náš rozhovor udělal(a) čas.“
- Stanovte základní pravidla a časový rámec – „Bude to tak na 5 až 10 minut.“
- Oceňte studenta – „Všiml(a) jsem si, že jsi velmi dobrý/á v …“
- Zeptejte se studenta na 1 až 2 věci, které se mu/jí v třídním kolektivu líbí – „Co ti ve třídě vyhovuje?“
- Požádejte studenta, aby se podělil o své obavy – „Pověz mi, co ti nevyhovuje.“
- Vyjádřete svůj zájem.
- Zeptejte se, zda student vidí, jak jeho/její chování ovlivňuje ostatní – „Dokážeš určit, jak tvé chování ovlivňuje cíle, kterých chceš dosáhnout?“
- Zeptejte se, jak můžete oba problém vyřešit – „Co s tímto můžeme oba udělat?“
- Vyjasněte dohodu – „Takže to, co můžeme udělat, je…“
- Poděkujte studentovi za společný rozhovor.
Ředitel základní školy Thomase W. Holtzmana v Pensylvánii M. Selvenis sdělil pro web iirp.edu.com, že učitelé při řešení školních incidentů používají restorativní praktiky čím dál více a jejich aplikace se daří čím dál efektivněji. Nedávno byl ve třídě přítomen u incidentu, ve kterém nechyběly ani nadávky. Takový konflikt se na základních školách často vyskytuje. Učitelka použila k jejímu řešení právě restorativní dialog.
„Bylo to rychlé; byla zde opravdová lítost a upřímná změna v chování studenta po incidentu.“
vyjádřil se M. Selvenis.
Článek zpracovala Kristýna Korbelová v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, Prosinec 2021