Aktuality

Technika restorativního dialogu ve školním prostředí

Restorativní konverzace poskytují učiteli příležitost vnímat studenta jiným úhlem pohledu. Vyučující díky nim lépe porozumí tomu, co student prožívá v jeho každodenním životě. Může rovněž zjistit, že nemá se svým žákem navázanou potřebnou úroveň a kvalitu vztahu, jaká by byla vhodná a očekávaná… nebo třeba že nemá se žákem vůbec žádný vztah. Restorativní konverzace mění studentův život. Pokud je praktikována správně, dítě například začne do školy chodit včas, účastnit se školních aktivit a může začít své spolužáky podporovat v očekáváních, která jsou pro danou třídu nastavena.

Restorativní konverzace či dialog je jednou z nejlepších cest, jak může učitel se svým studentem budovat vztah. Umožňuje učiteli prokázat empatií, ukázat dětem, jak vyřešit konflikt ve třídě, a co je nejvíce důležité – vyučující dá žákovi hlas, možnost být slyšen. Je to příležitost, jak vyjádřit své pocity ohledně probíhající situace ve třídě a nastavit očekávání od vyučujícího. Při takovém dialogu zároveň vyučující “zlidšťuje“ sám sebe v očích žáka.

A jaké jsou nejdůležitější prvky restorativní konverzace?

  • Dejte žákovi najevo, že vám na něm záleží.
  • Ujistěte ho, že může říct, co se stalo či kde podle něj pramení problém.
  • Řekněte žákovi, jak se cítíte ohledně diskutované situace Vy.
  • Zdůrazněte Vaše očekávání.
  • Vytvořte se studentem plán, který oba dovede k úspěchu.

Restorativní dialog může probíhat jen několik minut. Kdy ho můžete použít?

  • Když je student rozrušený, naštvaný.
  • Když si student zvolí důsledek svého chování.
  • Když ztratíme nervy.

Studenti jsou ochotní a motivovaní učit se od těch, kteří se o ně zajímají, prokazují jim empatii, poskytují předvídatelnost a také konzistentnost. Učitelé jsou pak schopni vybudovat trvající, dlouhodobý a pevný vztah se svými žáky. Pokud se podaří realizovat tuto restorativní praktiku se zájmem a trpělivostí, lze tímto způsobem efektivně měnit školství.

Krok za krokem v restorativním dialogu – jak to vypadá v praxi:

  1. Vytvořte společný základ a tón konverzace – „Díky, že sis na náš rozhovor udělal(a) čas.“
  2. Stanovte základní pravidla a časový rámec – „Bude to tak na 5 až 10 minut.“
  3. Oceňte studenta – „Všiml(a) jsem si, že jsi velmi dobrý/á v …“
  4. Zeptejte se studenta na 1 až 2 věci, které se mu/jí v třídním kolektivu líbí – „Co ti ve třídě vyhovuje?“
  5. Požádejte studenta, aby se podělil o své obavy – „Pověz mi, co ti nevyhovuje.“
  6. Vyjádřete svůj zájem.
  7. Zeptejte se, zda student vidí, jak jeho/její chování ovlivňuje ostatní – „Dokážeš určit, jak tvé chování ovlivňuje cíle, kterých chceš dosáhnout?“
  8. Zeptejte se, jak můžete oba problém vyřešit – „Co s tímto můžeme oba udělat?“
  9. Vyjasněte dohodu – „Takže to, co můžeme udělat, je…“
  10. Poděkujte studentovi za společný rozhovor.

Ředitel základní školy Thomase W. Holtzmana v Pensylvánii M. Selvenis sdělil pro web iirp.edu.com, že učitelé při řešení školních incidentů používají restorativní praktiky čím dál více a jejich aplikace se daří čím dál efektivněji. Nedávno byl ve třídě přítomen u incidentu, ve kterém nechyběly ani nadávky. Takový konflikt se na základních školách často vyskytuje. Učitelka použila k jejímu řešení právě restorativní dialog.

„Bylo to rychlé; byla zde opravdová lítost a upřímná změna v chování studenta po incidentu.“

vyjádřil se M. Selvenis.

Článek zpracovala Kristýna Korbelová v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici, Prosinec 2021

Zdroje:

https://www.ct3education.com/2016/03/24/power-restorative-conversations/#:~:text=Restorative%20conversations%20allow%20the%20teacher,classroom%20while%20setting%20high%20expectations.

https://www.iirp.edu/news/elementary-school-employs-restorative-practices-to-engage-students-in-academics-and-respond-to-harm

Další aktuality

Česko restorativně: právo každého na restorativní program

9 / 12 / 2024

Ministerstvo spravedlnosti, klíčoví poskytovatelé služeb obětem a pachatelům trestných činů z řad nevládního sektoru a vybraní akademici a odborníci trestní teorie i praxe sdílejí vizi Česko restorativně. Její... ›› více

Petra Masopust Šachová přednášela v Bělehradě o české cestě k restorativní justici

3 / 12 / 2024

Předsedkyně Institutu JUDr. Petra Masopust Šachová, Ph.D. přednášela koncem listopadu 2024 na bělehradské XIV. výroční konferenci Victimology Society of Serbia s názvem "Péče o oběti a cesty k... ›› více

Chystáme kulatý stůl k dostupnosti restorativních programů

13 / 11 / 2024

Ve spolupráci s Probační a mediační službou jsme k jednacímu stolu pozvali stěžejní poskytovatele služeb napříč nevládním sektorem, odborníky teorie a praxe trestního řízení i představitele Ministerstva spravedlnosti. Společně... ›› více

ReSet: Proběhlo školení budoucích facilitátorů restorativních setkání

18 / 10 / 2024

Patnácti odborníkům z řad poskytovatelů služeb jsme dali teoretický základ a první praktické zkušenosti ve facilitaci restorativních setkání. Restorativní programy typu mediace nebo konference jsou v ČR využívány převážně... ›› více

Výjezdní seminář o RJ: Mezioborové setkání v Chebu

7 / 10 / 2024

Měsíc říjen jsme začali vzděláváním v regionech. V kralovarském Chebu jsme uspořádali mezioborové setkání, na kterém jsme s odborníky napříč trestním řízením diskutovali o přínosech restorativního přístupu a... ›› více

Odborné školení facilitátorů restorativních setkání v případech závažné kriminality

30 / 7 / 2024

Restorativní programy typu mediace nebo konference jsou v ČR využívány převážně v situacích méně závažné trestné činnosti. Ze zahraniční i domácí pilotní praxe ale víme, že právě v případech závažné... ›› více

Česko směřuje k zakotvení restorativní justice v legislativě. Pět let od vzniku Institutu pro RJ

25 / 6 / 2024

/tisková zpráva/ Česko směřuje k zakotvení principů restorativní justice (RJ) v novele trestního řádu, která prošla připomínkovým řízením. Novelu doplní nová metodika vydaná Institutem pro restorativní justici (IRJ), která... ›› více

ReSet: Setkání facilitátorů a koordinátorů

24 / 5 / 2024

Proběhlo intervizně supervizní setkání koordinátorů a facilitátorů s hosty v rámci projektu ReSet. Nacházíme se v pomyslné polovině pilotního projektu ReSet v českých věznicích. K této příležitosti jsme... ›› více

Všechny aktuality →