Aktuality

Komunitní kruhy ve školách

Výukový kruh, diskusní kruh, komunitní kruh… Je mezi nimi rozdíl? Ano. Jednotlivé názvy se zaměňují a kruhy se tak v českých školách nezřídka využívají neefektivním způsobem. Kruhy komunitní jsou prostředkem lepší komunikace mezi žáky a učiteli a mezi dětmi navzájem. Od výukových a diskusních kruhů se liší svým specifickým účelem. Komunitní nebo také ranní kruh se soustředí na rozvoj vztahů, emocionality, vytváření soudržnosti. Výukové a diskusní kruhy slouží k dalšímu rozvoji znalostí a dovedností, které se běžně vyučují v hodinách.

V ranním kruhu se nejprve s dětmi povídá o každodenních činnostech, drobných úspěších nebo zálibách pro navození uvolněné atmosféry. Když je v kruhu utužena vzájemná důvěra, je možno hovořit také o vážnějších tématech, jako jsou např. lhaní, diskriminace nebo šikana. Skrze diskusi, která je koordinována učitelem, se všichni mohou aktivně zapojit do rozhovoru a snažit se spravedlivě vyřešit závažnější problém tak, aby se nikdo necítil jako ten „poražený“ či aby jeho názor nebyl ignorován.

Při koordinaci komunitního kruhu však čekají na vyučující různá úskalí a nové situace, o které musí být s řádnou péčí postaráno tak, aby někomu nevznikla psychická újma. Je třeba dát velký pozor na to, aby se z ranního kruhu nestalo hromadné vyslýchání viníka. Problémy se mezi dětmi řeší nepřímo, obecně. Kruh zásadně nepoužíváme k přímému řešení konkrétních konfliktů ve třídě, naopak slouží především jako bezpečný prostor pro žáky, a to i pro ty, kteří ve svém chování vůči okolí někdy chybují. Proto se otázky pokládají neadresně, neříkají se jména konkrétních žáků, nepopisují se konkrétní činy, které se udály ve třídě.

Pokud se některé děti nechtějí komunitního kruhu účastnit, nemusí. Dále by nikdo neměl být nucen se k problematice vyjádřit, jakýkoliv nátlak může narušit důvěru a atmosféru v kruhu.

„Jeden žák se do kruhu nepřidal, sedí na svém místě a škrábe se za uchem papírovou vlaštovkou. Učitelka ho nechává být. Druhý kluk se z kruhu sune po zadku směrem ke mně. Učitelka jakoby nic. Ve škole a ve všech kolektivech jsem jako malá zažívala, že do vás pořád šili, když jste se třeba nechtěli něčeho účastnit. Nikdo se nesměl stranit kolektivu. Dost mi to vadilo.“

Je třeba pamatovat na to, že děti nesedí v kruhu z povinnosti, protože musí, ale protože samy chtějí.

Velmi efektivní pomůckou při probíhajícím hovoru v kruhu je drobný předmět, který si žáci předávají z ruky do ruky jako symbol pro předání slova. Každému se postupně předmět dostane do rukou a je jen na něm, zda chce hovořit, či ne. Kdykoliv může věc předat dál. Žáci si ale nemohou vybírat, komu např. barevný kamínek odevzdají dál. Pak by se některé děti mohly cítit v kruhu nevítané, přehlížené.

V České republice stále přibývá mateřských školek a základních škol, kde se komunitní kruh využívá. V základní škole Otrokovice se děti scházejí v kruhu každý den:

„Naší dobrou zkušeností je, že významně pomáhá pedagogům budovat bezpečné a důvěryhodné prostředí ve škole či jednoznačně posiluje soudržnost skupiny a kultivuje vztahy mezi žáky, kdy je efektivním nástrojem pro posilování žádoucího chování a respektování vnitřních pravidel třídy. Tato metoda je také pro pedagoga ideálním způsobem, jak se na děti naladit a zjistit momentální atmosféru ve skupině.“

Ve školách a školkách, kde se sezení v ranním kruhu nepraktikuje, bývá zvykem uspořádat alespoň adaptační pobyty pro nově příchozí žáky či třídnické hodiny. Tyto praktiky ale kruhy nenahradí v jejich efektivitě. Komunikace mezi učitelem a žákem bývá odlišná, v třídnických hodinách vyučující stále vystupuje jako autorita. V kruhu si žáci s dospělým povídají jako rovný s rovným. Děti se učí díky pravidelnému scházení v kruzích kriticky myslet, prohlubuje se jejich emoční inteligence, utužuje se vzájemný respekt. V raném věku si vytvoří představu o spravedlnosti a odpovědnosti, dále o tom, jak je důležité se umět omluvit a dohodnout.

V září 2021 zpracovala Kristýna Korbelová v rámci své stáže v Institutu pro restorativní justici

Zdroje:

Nováčková, Jana: Komunitní kruh
On-line magazín o vzdělávání EDUzín
Zapojmevsechny.cz
Provzdelavani.nuv.cz

Další aktuality

Co to ta restorativní justice vlastně je? Představujeme nové ilustrované video.

22 / 4 / 2024

Představte si svět, kde vedle trestu a odplaty hledáme především pochopení a uzdravení. To je svět restorativní justice. Podívejte se na krátké dvouminutové video, ve kterém na příběhu ze... ›› více

Příručka pro českou restorativní praxi: Doporučení pro jednotlivé profese

16 / 4 / 2024

Příručka přináší praktický návod pro odborníky trestněprávní praxe jak tady a teď ze své pozice a za stávajících podmínek mohou maximálně zapojovat restorativní principy a podpořit dostupnost restorativních... ›› více

Získali jsme nominaci na cenu SozialMarie!

12 / 4 / 2024

Naše dokusérie "Z očí do očí" je jedním z 5 českých projektů, které se dostaly do užšího výběru a získaly tak nominaci na prestižní ocenění SozialMarie. Podpořte nás... ›› více

Výstupy z konference Česko restorativně: Společně od teorie k praxi

3 / 4 / 2024

Konference je sice za námi, její témata a příběhy ale rezonují dál. Příručka pro českou restorativní praxi, kterou jsme na konferenci představili, otevírá otázky, které jsou důležitým vodítkem... ›› více

Představujeme Příručku pro českou restorativní praxi

/ Institut pro restorativní justici
3 / 4 / 2024

Příručka je jedním z klíčových výstupů intenzivní dvouleté práce Restorativní platformy. Je výsledkem spolupráce s více než padesáti odborníky, kteří na různých pozicích a úrovních v rámci trestního... ›› více

Hledáme fundraiser*ku a finanční*ho a projektovou*ého ředitele*ku

11 / 3 / 2024

Chcete se podílet na společenské změně a zajímají vás lidské příběhy? Pak hledáme právě vás! Jsme organizace, která vznikla v roce 2019, aby dlouhodobě a systémově podporovala restorativní justici... ›› více

Konference Česko restorativně: Společně od teorie k praxi

/ Institut pro restorativní justici
1 / 3 / 2024

Srdečně Vás zveme k účasti na konferenci Restorativní platformy s podtitulem „Česko restorativně: Společně od teorie k praxi“, která se uskuteční ve středu 20. 3. od 9:30 v... ›› více

Evropský den obětí trestných činů

/ Institut pro restorativní justici
22 / 2 / 2024

Dnes je Evropský den obětí trestných činů. Jeho cílem je zvýšit povědomí o právech a potřebách obětí. Pro jejich zajištění v každodenní praxi trestního řízení hrají restorativní principy... ›› více

Všechny aktuality →